fredag 20 april 2012

Transportlöpning och intervaller

Idag avslutades skoldagen med idrott i Ö2, vi spelade "Spökboll". Det gick skapligt även fast vi förlorade.. 


Efter idrotten så packade jag ner en massa grejer i ryggsäcken innan jag gick ut, startade löparklockan och sprang iväg hemöver. Det gick väldigt tungt, men det kunde ju bero på att ryggsäcken vägde 5kg.. Det var tur att jag inte bor så långt ifrån skolan iallafall. Tiden blev 7.43 och distansen 1,34km. Kan väll också tillägga att det här var första gången jag sprang i shorts utomhus iår. Och det kändes riktigt skönt, perfekt temperatur. Så nu blir det nog shorts i fortsättningen! 


När jag kommit hem så käkade jag några godisbitar och lite russin och drack Powerade och Coca Cola innan jag stack ut för att köra några intervaller. Jag sprang mellan våran väg och "gammhusets" väg (290m). Tiderna blev ganska lika, jag höll ett ganska jämnt tempo (0.44, 0.42, 0.42, 0.41, 0.42, 0.41, alltså runt 3.40 min/km). Inför den sista intervallen så cyklade en bekant cyklist förbi mig som hejade och kollade konstigt på mig, som om jag vore galen.. När jag startade den sista intervallen var hon ungefär 15 meter framför mig, men i slutet var jag nästan ikapp, hon vann min mentala tävling med cirka 3 meter. Den totala distansen blev 1,14km och tiden 4.12. Hoppas intervallerna ger resultat. 


Nu börjar jag blicka fram mot Vattudalsloppet 5km den 12:e Maj. Tror jag ska träna ganska mycket snabbdistans och intervaller för att toppa formen. Hoppas på en tid under 24 minuter!

2 kommentarer:

  1. Kanonbra tempo! Och intervaller gör nytta. Annars hade ingen varit dum nog och utsätta sig för dem. Hihi! :-)

    Det där med extra 5 kg. Det får mig att tänka på mina extrakilon efter 3 små barn... Hade jag gått ner lite hade jag nog kunnat springa liiite fortare (intalar mig själv). :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dom ger nog utdelning.

      Haha, ja 5kg gör mycket märkte jag. Den där 1,34km långa rundan kändes som typ en mil, haha!

      Radera