måndag 30 april 2012

Skitpass

Körde 5km banan idag igen. Börjar tröttna på att köra så tuffa snabbdistanspass, jag skulle gjärna vilja köra ett lugnt långpass eller liknande.. Men vad gör man inte för att toppa formen till Vattudalsloppet och Arlajoggen. Mindre än två veckor kvar tills Vattudalsloppet nu, så nu blir det nog bara två pass till innan loppet. 


Jag körde en uppjogg innan snabbdistansen, lite längre än förra gången (0,78km). 


Sedan var det dags för snabbdistansen. Jag kände redan innan att det inte skulle gå så bra, jag hade sovit för lite och kände mig allmänt trött. Men hur som helst drog jag iväg i ett högt tempo denna soliga eftermiddag. Som vanlig så sänktes tempot eftersom. Redan efter 2,5km började jag känna mig riktigt trött. BäBävägens backe tröttade ut mig som vanligt så väl uppe på Risselåsvägen igen så låg tempot långt över 5.00 min/km. Men jag kämpade mig vidare den sista biten och kom in på tiden 25.42, en ganska dålig tid. Efter rundan så fick jag pusta ut ett tag vid Vattudalsskolan.


Jag knöt löparjackan runt midjan, tryckte på löparklockan och småjoggade sedan hem. Som grädden på moset så fick jag mjälthugg efter 500m.. Nerjoggen stannade på 1,12km.

Aja, jag hade iallafall tur med vädret. Soligt, 7 grader varmt och en svag vind, T-shirtväder alltså!

5 kommentarer:

  1. Känns som jag kommer med pekpinnar hela tiden... Sorry. ;-)

    Men tror du inte att kroppen svarar bättre på träningen om du kör blandat? Dvs inte så mycket snabbdistans. Självklart är det bra, för att få upp tempo, men uthålligheten kommer ju mer från längre, lugnare pass. Bara en tanke. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det är bra att du kommer med pekpinnar.

      Jo, kanske.. Men jag fick för mig att man mest bara behöver träna snabba pass inför korta lopp. Men skitsamma, nu är det så nära in på tävlingarna så jag tror jag fortsätter på mitt träningsupplägg och kör en snabbdistans på lördag och intervaller på måndag för att sedan vila tills tävlkingen på lördagen.

      Eller ska jag ändra på något? Jag tror inte jag ska lägga in ett långpass iallafall.

      Radera
    2. Nej, jag tänkte inte på just långpass. Men däremot ett lugnare distans-pass t.ex.

      Kör man får mycket kvalitetspass per vecka (intervaller och snabbdistans) är risken att kroppen till slut säger ifrån. Antingen "svarar" den inte, eller också får du ont.

      Kanske inte helt lätt att ändra nu så nära loppet, men som sagt. Tänk på det framöver.

      Det finns många gratisprogram på nätet där det finns färdiga upplägg inför tävling. :-)

      Radera
  2. Tråkigt att passet inte kändes hundra :-/
    Men det låter som din kropp är trött... om tävlingen ska gå bra, ska du inte gå in med en trött kropp.. så försök tänk igen, om du bör ändra på nått?
    Långpass tror jag inte heller på. Antingen ta bort ett pass? eller köra ett kort lungt pass med några snabba stegringar?
    Annars kör du på å så får du göra någon liten förändring efter loppet.
    Hur som helst så önskar jag dig all lycka till, inför och under loppet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kroppen var kanske lite trött men jag hade ju bara haft en vilodag mellan två tuffa snabbdistanspass också, så det beror nog på det. Därför tror jag nog det kan bli bra om jag tränar lördag och måndag för att sedan vila de fyra sista dagarna innan loppet. Då borde jag väll vara pigg och utvilad, eller? Hmm..

      Tack!

      Radera