lördag 28 april 2012

5km snabbdistans i solen

Idag hade jag bestämt mig för att köra 5km snabbdistans på Vattudalsloppets 5km bana igen. 


Så jag började med en kort uppjogg på 0,19km i behagligt tempo, jag mötte två andra löpare också, de hejade glatt. 


Sedan stack jag iväg ut på 5km banan. Öppnade i ett hyfsat tempo även fast det var motvind på Risselåsvägen. Tempot höjdes ytterligare på Ramselevägen. Men på BäBävägens uppförsbacke så sänktes tempot rejält och jag blev riktigt trött, och motvinden på Risselåsvägen sedan var ju inte direkt något som gjorde saken bättre heller. Hela Risselåsvägen och Parkgatan gick riktigt rungt så där tappade jag mycket tid. Tiden landade på 24.48, alltså 30 sekunder långsamare än i Söndags, men skitsamma, det var ju en tuff motvind idag som jag får skylla på. Efter den tuffa snabbdistansen så satt jag mig och vilade mot Vattudalsskolans vägg och brandstege ett tag. 


Under 24 minuter på Vattudalsloppet är inom räckhåll men det kommer att bli tufft! 


Jag rundade av passet med att nerjogga hem sedan i lugnt tempo (1,12km), skönt!


Förutom blåsten så var det jättefint väder, 7 grader varmt och sol! Underbart! Sommar, sommar o sol!

11 kommentarer:

  1. Motvind är inte kul alltså. Fy! :-P

    Men testa att köra 1,2 km uppjogg nästa gång istället för 200 meter... ;-)

    Du kommer klara det. Go, go, go!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, motvind är hemskt!

      Men jag fattar inte riktigt, blir man inte trött om man kör en längre uppjogg eller?

      Ja, jag tror jag fixar ddet. Dessutom tror jag att jag kommer tagga till lite extra när det är tävling. Bara två veckor kvar nu, men jag ska försöka klämma in åtminstone fyra kvalitetspass till.

      Radera
    2. Det handlar om att få igång kroppen, som Markus nämner här nedan. Jag brukar köra minst 1,5 ibland 2-2,5 km uppvärmning när jag kör mina kvalitetspass (intervaller eller snabbdistans). Hjärtat och blodcirkulationen kommer igång och du får bättre flås!

      Däremot om man kör vanlig distans eller långpass, så kör jag ett par "vanliga" lugna km som uppjogg och sen ökar lite grann (om jag känner att jag orkar). Men då är det ju inga krav på tempo direkt.

      Radera
    3. Och med uppvärmning menar jag (i mitt fall t.ex.);
      Om jag kör snabbdistans i ett 5,30-tempo, brukar uppjoggen ligga runt 6,30-7,00 tempo. Alltså mycket lugnare. Inget du blir direkt trött av. Bara varm!

      Radera
  2. Hej, testa längre upplogg som Västgotskan säger, du aktiverar kroppen bättre, då du förbereder den på vad som är att komma, du ska aldrig springa snabbt då du tar uppjogget, då kan du bli trött, utan du ska "jogga dig varm" helt enkelt, få upp lite puls, det är också bra för hjärtat att komma igång lite, blir lätt att om du bara rusar iväg, så gör pulsen det också :), härlig blogg btw, grymma framsteg ! // Markus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för infon, då förstår jag!
      Hur hittade du hit förresten Marcus? Via jogg.se eller?

      Radera
  3. Jag såg din blogg via jogg, kollade runt lite vilka andra "yngre" löpare som fanns på forumet :P jag är ju dock 94 men men // Markus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, Markus Nilsson alltså, dig har jag sett förut!

      Förresten, du som cyklar mycket. Jag funderar på att köpa en racer, men jag vill inte lägga ut så mycket pengar. Jag vill ha en bra cykel till ett billigt pris, har du något tips?

      Radera
  4. haha okej, ja det är jag :)
    jo jag cyklar en del, brinner för både cyklingen och löpningen, och de kan vara skönt att komplettera med lite cykling då man helt enkelt inte orkar löpa. Jag fick min racer för ett fyndpris av en kompis till farsan, det är dok en äldre variant, men är i fint skick och duger finfint till de jag cyklar, det är väldigt svårt att hitta en racer till ett bra pris då de är en allmänt dyr cykeltyp, men kolla runder lite på blocket.se och se om där är något i rätt prisklass, sedan få du helt enkelt besöka ägaren och testa den.
    annars åk in till närmsta cykelaffär och hör med dem, de kan hända att de har en del begagnade cyklar också, eller någon billigare variant.
    går också att köpa via nätet, vilket jag inte föredrar när de gäller större saker som cyklar, har dock aldrig testat, känner folk som köpt sina cyklar från utlandet, från tex sidor som wiggle.co.uk, denna sida är en av de populärare sidorna på jogg.se då de säljer skorna betydligt billigare än här i Sverige, men testa något av detta :) skriv om det skulle vara något // Markus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, tack så mycket. Då fortsätter väll jag att kika vidare lite då.

      http://www.wiggle.co.uk/raleigh-airlite-100-2011/#more
      Jag hittade den här på wiggle men förstår inte storlekarna. Jag är 187cm lång och når nog över 190cm innan sommaren är slut. Så vilken storlek ska jag då ha på en racercykel? Förresten, måste man betala frakt från wiggle?

      Radera
  5. Om du går in på description på cykeln så ser du storlekarna i centimeter längst ner, men som de ser ut så säljs de inte till din längd? är kanske en junior modell, du är ju ganska lång så du får nog ha en större cykel .. jag har inte tänkt så mycket på det när det gäller min egna cykel, det ända jag har tänkt på är att man ska ha tåspetsarna i marken när man sitter på cykeln, wiggle brukar ha fri frakt om du kommer över vissa priser, vilket pris på cykel det är vet jag dock inte ....

    SvaraRadera