söndag 22 april 2012

PB på 5km i soligt väder

Inledde dagen med att kolla på London Marathon på TV. Ett spännande lopp som Kipsang tillslut vann, han var bara 3 sekunder ifrån banrekordet! Det gick lite sämre för Isabellah Andersson, hon kom in på tiden 2.29 tror jag.


Efter det gjorde jag mig iordning för att försöka slå mitt personbästa på 5km som var 25.03, jag ville helst komma under 24 minuter.


Så då stack jag först och främst iväg på en kort liten uppjogg från våran väg till "gammhusvägen". Det var väldigt fint och soligt!


Sedan drog jag iväg i ett högt tempo, den första kilometern gick på 4.32. Jag pumpade på och höll ett bra tempo de första tre kilometerna, men efter BäBävägens lilla backe så hade jag en extrem mjölksyra så jag fick sänka tempot lite. De sista 300 meterna fick jag som tur var tillbaka lite krafter så jag kunde öka en aning den sista biten. Jag sprang på Vattudalsloppet 5km banan.


Så jag stoppade klockan och såg att jag fått tiden 24.18. Jag klarade mig inte under 24 minuter men skitsamma, jag är väldigt nöjd ändå. På Vattudalsloppet klarar jag mig nog under 24 minuter.


Jag ställde mig och vilade mot Vattudalsskolans brandstege ett tag, benen kändes tunga. Jag hade värk i muskeln som går på framsidan av smalbenet, det har jag aldrig haft förut, men det var ju inte så konstigt eftersom jag sprungit 2km med en massa mjölksyra i benen.


När jag pustat ut i några minuter så nerjoggade jag hem i lugnt tempo. På Risselåsvägen så mötte jag två löpare från klubben som också var ute och sprang.


Dagens pass:
Uppjogg: 0,21km
Snabbdistans: 5km Tid: 24.18
Nerjogg: 1,11km


Jag är mycket nöjd!


6 kommentarer:

  1. Du förbättrade ju tiden med 45 sekunder. Klart du ska vara nöjd!! :-)

    Akta så du inte tar ut dig för mycket bara. Benhinnor ska man inte leka med (det är inte det du känner av på framsidan?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det känns bra!

      Jag hade problem med benhinnorna i somras, men nu hade jag bara värk i en muskel. Kanske beskrev det lite fel. Muskeln ligger mer på sidan av smalbenet, så det är ingen fara.

      Radera
  2. Bra jobbat,, skynda försiktigt. Dumt att skada sig. Viktigt att vila imellan så muskler, senor och ligament hinner byggas upp mellan passen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag vet, men jag tror det är lugnt eftersom jag bara löptränar typ 2-5 gånger i veckan.

      Radera