tisdag 11 september 2012

Coopertest med skolan med nya skor

Idag var det coopertest på skolan. Det innebär att man ska springa så långt man orkar på 12 minuter. Anna snackade lite innan vi stack ner till Strömsvallen och sprang två varv runt banan. Banan är dock några meter för kort, jag tror att ett varv är ca 390 meter. 

Hur som helst, alla sprang dom två första varven ganska långsamt. Jag sprang med mina nya skor idag (Asics Duomax GT-2170), detta var mitt första pass med dom. Dom funkade jättebra, dom är smala och har bra dämpning, perfekt. Dom gjorde till och med så att jag inte hade ont i knäna någonting! Det var jätteskönt. Mina förra skor hade jag ju nästan löpt 100 mil i så dämpningen på dom var väl inte den bästa.. Så det var säkert en av anledningarna till att jag fått problem med knäna. 

När uppjoggen var över så snackade Anna lite medans jag stretchade.


Efter uppjoggen så ställde vi upp oss på startlinjen. Strax därpå så skickade Anna iväg oss. Det blev en liten rusning i början. Det gick väl kanske i 4.20min/km. Jag trodde jag skulle kunna hålla det tempot hela vägen men ganska strax så märkte jag att jag tappat ganska mycket kondition. Men det är ju inte så konstigt, jag har ju faktiskt inte sprungit sedan i Juli. Så tempot sänktes rejält. Det vajade mellan 4.35min/km-5.25min/km. Jag sprang med Rickard. Vi varvade allihop några gånger. Det var jag som drog. 

När det var ungefär två minuter kvar så sa Rickard att han skulle trycka på lite. Då sprang han ifrån mig på rakan, på nästa raka så kände jag att jag höll på att komma ikapp, men tyvärr var jag för trött. Jag tröttnade rejält i slutet. Min slutdistans blev 2,42km och Rickard var väl kanske 80 meter framför. Men jag är ändå nöjd med mitt resultat med tanke på att jag inte löptränat sedan i Juli, jag kom ju tvåa trots allt. 

Men det börjar ju som tur var gå framåt nu. Om kanske en eller två månader så ska vi ha coopertest igen för att se hur mycket vi har förbättras. Så nu har jag och Rickard slagit vad. Den som vinner får välja mellan 20 kronor eller en skolfrukost (macka och festis). Det måste jag vinna!


Efter coopertestet så körde jag och Rickard en lugnt nerjogg upp till skolan. Vi stannade vid baksidan av Ö2 och väntade på de andra. När Anna kom så öppnade hon så vi fick våra ryggsäckar. Sedan gick vi ner till Sporthallen och bytte om.


Det här är dom nya skorna (Asics Duomax GT-2170).

2 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka! :-)
    Och vad skönt att dina nya skor känns bra. Ta det lugnt nu i början bara, så dina knän inte börjar bråka igen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!
      Ja, skorna gjorde mycket dom. Jag ska fortsätta med mycket alternativ träning men det blir väl 1-2 korta löppass i veckan nu till en början.

      Radera