fredag 23 mars 2012

Svenska Marathonsällskapets födelsedagsjogg - Mitt första halvmarathon

Då var mitt första halvmarathon på tävling avklarat den 22/03-12, jag sprang det igår på Svenska Marathonsällskapets födelsedagsjogg. Man kunde springa det överallt i hela Sverige och vilken tid som helst igår, man firade att Marathonsällskapet fyllde 60 år.  

Jag sprang på Vattudalens LDKs marathonbana. Först var det lite för mycket vind men det lugnade ner sig eftersom. Jag fick fruktsoppa och vatten av mamma vid 7 och 14km. Efter ungefär 8km så fick jag berätta vägen till starten på 7 kilometern för två klasskompisar, starten skulle vara utanför skolan. Sedan när jag sprang förbi hos farmor och farfar efter ungefär 15km så fick jag energidricka av dom. Då sprang klubbmedlemmen J om mig så då tog jag rygg på honom i en par tre kilometer. Skönt också att klubbmedlemmen F hejade på mig efter drygt 8km, F gjorde nämligen sitt femtionde marathonlopp på just Födelsedagsjoggen! Men efter ungefär 18 kilometer började jag typ hicka eller något och blev helt slut (vet inte om det var energidrickan eller vad det var), så de sista två kilometrarna fick jag varva med gång.

Redan efter ett varv började jag känna att jag skulle klara det med hyfsat tempo, jag var ganska pigg då. Och det höll ju ut riktigt bra. Tiden 02:17:43 fick jag, inte sådär jättebra men jag är väldigt nöjd ändå med att jag klarade ett halvmarathon som 14-åring! Jag kom på 5:e plats av 5 deltagare.


19.30 stack jag ner till skolan på klubbmöte. Det var kul. Mötet slutade 20:45! Jag vann ett utlottningspris också, en ficklampa som man ska sätta på kepsen när det är mörkt ute! Det var två som sprang marathon och två som sprang halvmarathon. Totalt var det 42 stycken som deltog i Strömsund.

Mycket härlig dag!

2 kommentarer: