söndag 25 mars 2012

Korta intervaller

Tänkte klämma in några intervaller idag efter en förmiddag med grillning med mamma, momma och hunden Quando. 


Jag sprang uppjogg, nerjogg och intervallerna mellan våran väg och vårat gamla hus väg. Det blev 290 meter, helt lagomt. På den första, tredje, femte och sjunde intervallen hade jag en ganska kraftig motvind men på de andra så hade jag alltså medvind. 


Intervallerna flöt på bra men jag tror att de som gick förbi tyckte jag var galen som sprang fram och tillbaks hela tiden, hehe. Skönt att jag hade krafter kvar i slutet så att den sista intervallen gick fortast, under 3:00 tempo, så fort tror jag aldrig har sprungit förut! Jag ska börja köra intervaller oftare för att variera min löpträning lite mer, kanske en gång i veckan?



SträckaDistansTidSnitt
Uppjogg0,38 km02:135:50 min/km
Repetition 1190 m00:464:02 min/km
Repetition 2190 m00:403:31 min/km
Repetition 3190 m00:413:36 min/km
Repetition 4190 m00:363:09 min/km
Repetition 5190 m00:433:46 min/km
Repetition 6190 m00:393:25 min/km
Repetition 7190 m00:453:57 min/km
Repetition 8190 m00:342:59 min/km
Nerjogg0,38 km02:075:34 min/km




6 kommentarer:

  1. Ta det inte som pekpinnar.. ;-)

    Försök köra längre uppvärmning när du kör intervaller, annars är risken stor att du dra på dig skador.
    Och försök köra alla i nästan exakt samma tempo! :-)

    Bra jobbat med 2:59-tempot. Härligt!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen!

    I fortsättningen tänkte jag köra ett intervallpass i veckan och ett långpass och om det blir ett tredje så får det bli vanlig distans. Vad tycker du om upplägget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ingen expert, men egentligen handlar det ju om vilka mål du har.
      Långpass och distans ska ju vara grunden i de flesta upplägg. Sen om man ska bli bra på 5 km eller mara, så ser ju intervallerna lite olika ut. :-)

      Jag har svårt att köra något vettigt, då jag vill bli bra på ALLA distanser (i alla fall 5, 10 km och halvmara). Ha ha! :-D

      Radera
    2. Okej.

      Ja, jag vill också bli bättre på 5km, 10km och halvmara, precis som du, haha!!

      Radera
  3. Grymt jobbat! Men testa nästa gång 2km upp och 2 ner det hjälper! Är du med i en löparklubb? Där kan du få bra hjälp med din träning och framförallt träffa nya vänner! Och igen bra jobbat!

    SvaraRadera
  4. Tack Noah! Får testa längre upp-/nerjogg nästa gång. Ja, jag är med i en löparklubb, Vattudalens LDK. Tacktack!

    SvaraRadera