lördag 19 maj 2012

4km med knäsmärtor

Idag tänkte jag springa långpass, tre varv runt industriområdet (21km). Jag hade sett fram emot det. Solen sken och det var 10 grader varmt. 

Jag stack iväg men kände direkt att det inte skulle bli något långpass. Jag hade för ont i vänsterknät. Har haft lite småont i det i ungefär två veckor men trott att det skulle ge sig av sig själv. Men nu gjorde det för ont så jag bestämde mig för att bara springa ett kort varv istället. Jag sprang ett varv runt lägderna. Jag sprang ner vid Parkgatan och upp vid BäBävägen (Där mötte jag Fritz och Gudrun). Distansen blev 4,03km, tiden 24.58 och tempot 6.12 min/km. 

Nu får jag väl ta och vila knät från löpning ett tag framöver. Jag tror jag ska ersätta löpningen med lite cykling och sånt. 

Trist..

5 kommentarer:

  1. Har du googlat på "löparknä" och "stretch"?
    Finns bra övningar! Ofta (inte alltid) är det muskeln på utsida knä som gör att det smärtar i knät.

    SvaraRadera
  2. Nä, det har jag inte. Men jag får göra det nu då. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Tråkigt att knät strular för dig. Jag har med problem med ett knä till och från, och då brukar det bästa vara att variera mellan, cykling, crosstrainer, roddmaskin och promenader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tråkigt. Jag får köra lite alternativ träning ett tag. Men jag ska nog försöka mig på en liten löprunda till helgen för att testa knät ändå.

      Radera
  4. Det är förmodligen så att du är svag i muskelfästena i knäna. Vanligt att det kommer efter tag när man börjat träna. Jag fick tipset av en sjukgymnast att köra en variant av balansövning för att öva upp strykan i både fötter och knän. Du tar en lätt hantel står på ett ben och sedan för du hantlen med båda händerna runt i en cirkel äver huvudet och ner igen. Du gör detta 3 ggr per ben. Jag körde detta minst 1 gång i veckan i vinter och har inga problem alls nu med smärta i knäana. Även om ditt problem med knäna är något annat så skadar det garanterat inte att köra denna övningen. Det tar ca 5 min.

    SvaraRadera